Mé zkušenosti s markýzou Falcon James Baroud
Mé zkušenosti s markýzou FALCON
Zdravím všechny cestovatele, dobrodruhy a nomády! Možná si mě pamatujete z rozhovoru o autostanech James Baroud, který jsme s panem Pátkem dělali před rokem. Tentokrát se s vámi chci podělit o své zkušenosti s markýzou FALCON, kterou jsem si koupil loni v létě a i přes omezení způsobená pandemií jsem s ní zažil už několik skvělých dovolených v České republice i v zahraničí.
Kromě samotné vějířové markýzy FALCON jsem si pořídil i příslušenství - 5 ks bočnic a vnitřní ložnici s moskytiérou. Přikoupené bočnice a ložnice s moskytiérou jsou ve dvou pěkných a pevných obalech, třetí obal pak slouží k úschově několika tyčí, které tvoří rám střechy. Samotná markýza je ve srovnání s mými původními markýzami (2,5 m, 2 m) opravdu obrovská! A to už i ve složeném stavu. Manipulace s nepřdělanou markýzou (natož montáž) by tím pádem byla jedním člověkem velmi obtížně zvládnutelná, ale naštěstí jsem měl vždy dostatek pomocníků.
Technické parametry markýzy FALCON
Co se týče návodů na instalaci, jsou velmi stručné, jedná se v podstatě o jeden list A4 s obrázky bez textu. Pergolu je možné (a zřejmě je to také jediná možnost) umístit na příčníky fixované na střechu auta, v našem případě jsou tři a nesou střešní stan James Baroud GRAND RAID XL.
Složená pergola je tvořená masivním hliníkovým profilem tvaru U, jehož vnitřní část tvoří schránku, do které se skládá „vějíř“ ramen a na ně uchycené plachtoviny střechy. Z vnější strany jsou po celé délce skořepiny vyfrézované drážky tvaru T, do kterých kterých lze nasunout čtvercové hlavy přiložených speciálních šroubů. Tyto šrouby se potom spojí s železnými konzolami, které lze už upevnit na automobil. Spojovací materiál vypadá zhruba takto. Vertikální a horizontální vůle, která lze při montáži pergoly vůči střeše (nosníkům) využít, je cca 5 cm v obou směrech. Konkrétní výšku a odsazení pergoly od vozu je třeba přizpůsobit pozici vstupu do střešního stanu (pokud plánujete využívat tunelový průlez střechou pergoly) a také tomu, aby zadní část pergoly přiléhala (po rozbalení pergoly) k zádi vozu.
V mém případě byly součástí balení s konzolami ještě kovová prodloužení, která by případně umožnila pergolu odsadit o dalších cca 10 cm od boku vozu. Ty jsem nevyužil a mám je k dispozici, kdyby je někdo potřeboval. Řešil jsem totiž opačný problém - jak dostat celou konstrukci pergoly co nejblíže k vozu. Hlavní důvod byl ten, že náš Opel Vivaro má na šířku cca 1,9 m, zatímco šířka, kterou otevřená pergola pokryje záď vozu, je cca 1,4 m. Vzniklý rozdíl jsem řešil zkrácením nosníků. Tím jsem dosáhl toho, že pergola velmi těsně kopíruje bok auta a díky tomu lze v rozvinuté pergole (i s připnutými bočnicemi) stále otevřít páté zadní dveře auta, které nám mimochodem slouží jako sprchový kout. Pravda, chybějících cca 10 cm řeší rozepnutý zip okna bočnice, který je naštěstí přesně tam, kde ho potřebujeme. ;)
Instalace pergoly
Rozkládání a skládání pergoly FALCON není složité, ale ani tak intuitivní jako u předchozích modelů. Vzhledem k absenci podrobnějšího návodu doporučuji případným zájemcům instruktáž přímo od prodejce, případně videa (odkazy publikuji níže), jak pergolu rozložit a hlavně správně složit. V tomto okamžiku se bohužel také musím podělit i o nepříjemnou zkušenost (a moji hloupost), v jejímž důsledku jsme kvůli nesprávnému postupu při skládání poškodili střechu pergoly. Naštěstí se mi nakonec po konzultaci s prodejcem podařilo otvor zalepit. Zvažoval jsem i šitou záplatu, ale všechny spoje jsou lepené a šité speciální nití, která nepropouští vodu. Nakonec jsem použil záplaty a lepicí sadu na stany Jurek, což se ukázalo jako estetická a funkční oprava.
Velkorysý prostor pro celou rodinu
S FALCONem jsem absolvoval už několik cest po Česku i zahraničí, s rodinou i kamarády, a musím říct, že je to opravdu paráda. Celkových 10 m2 po rozložení je neskutečný prostor, který nám nyní pokrývá nejen bok, ale i zadní část vozu. Zatím jsme neměli možnost vyzkoušet ložnici s moskytiérou, která se „zavěšuje“ pod střechu pergoly, naproti tomu bočnice jsou pro nás naprosto nepostradatelné! Už žádné přelézání ze „sprchy“ do „obýváku“ a ven do kuchyně jako dřív, vše je pod jednou střechou. Původní pergolu jsem navíc přehodil na druhou stranu vozu, čímž vznikl další samostatný pokoj pro děti.
Co říci závěrem? Snad je, že markýzu FALCON vám mohu s klidným svědomím doporučit. Vaše ubytování na cestách s ní získá zcela nový rozměr. Doslova. :)
Doufám, že mé povídání nebylo příliš technické. Na druhou stranu, jako první majitel FALCONu v České republice už jsem měl pár telefonátů jiných zájemců, a tak věřím, že mé zkušenosti využijete a třeba se i inspirujete. Sám se už nemohu dočkat, až s naším autostanem a markýzou opět někam vyrazíme!
Užitečné odkazy:
Jak rozkládat FALCON:
https://www.youtube.com/watch?v=I6MWOwtfltU
Několik fotografií naší markýzy:
https://www.icloud.com/sharedalbum/cs-cz/#B0JG60dj60lESQ
Video výrobce James Baroud:
A určitě se podívejte i na tohle video výrobce s pěknou atmosférou: https://www.facebook.com/watch/?v=2052898815012520
Krásné léto všem!
Aleš Janoušek