Autostany James Baroud: rozhovor s digitálním nomádem Alešem
Aleši, jak dlouho už vlastně cestuješ?
Ahoj, Hanko, ještě než začnu odpovídat, musím se omluvit za dlouhé „dodací lhůty“. Nepletu-li se, slibuji Ti svůj čas na tento rozhovor už od podzimu. Na druhou stranu, jak víš, letos jsme ještě nikam z pochopitelných důvodů (COVID-19) nevyrazili a věnoval jsem se především naší firmě. Tak to teď snad spolu napravíme.
Co si vzpomínám, cestování mne chytlo zhruba před 20 lety, kdy jsem s partou kamarádů - nadšených cestovatelů - několikrát vyrazil za různými zajímavými cíli v Evropě i mimo ni. Obvykle byly naše cesty spojené s nějakou zajímavou historickou nebo vysokohorskou tematikou (vylodění v Normandii, koncentrační tábory v Evropě, skotské hory, …). To mne hodně nadchlo. Byly to obvykle nízkonákladovky: auto + dva obyčejné stany, ale spalo se i pod širákem, o hygieně Ti radši nebudu nic nalhávat. ;) Program byl totálně nabitý, vedoucí výpravy Martin plánoval i 4 cíle za den, denní přesuny byly až 400 km, měli jsme 2 hodiny osobního volna za týden - zkrátka vše podle hesla „Zážitek nemusí být kladný, ale musí být silný.“ Později jsem kamarády vyměnil za rodinu, a jak přicházely děti, trošku jsme také zvolnili cestovní tempo. Z totálních poznávaček se staly horské túry a později také polopracovní cesty - digitální nomádství někde blízko u moře. Dost jsme toho nacestovali ale i po Česku, třeba české hory zbožňujeme v létě i v zimě...
Jak ses dostal k cestování s autostanem?
Jak vyplývá z předchozí odpovědi, postupně. V době, kdy jsem cestoval s kamarády, snad autostany ještě ani nebyly… i když zrovna na poznávací typ cestování s rychlými přesuny a ubytováním nadivoko by se nám asi tehdy dost hodily. S rodinou jsme nejprve praktikovali klasický styl „autem do Chorvatska“, ubytování jsme řešili v hotelu nebo v penzionu. Ani já, ani žena nejsme typy, které vyznávají takové to válení se na pláži, takže jsme v rámci akčního rádia vyráželi na celodenní poznávací výlety, obvykle někam do nejbližších hor, s tím, že na noc jsme se museli vrátit zpět. Asi dvakrát jsme byli i „účastníci zájezdu“, ale společný program byl pro moji introvertní povahu opravdu spíš utrpením... Později nám tento typ cestování s ubytováním po hotelích a penzionech přestal vyhovovat, a proto…
… promiň Aleši, ale proč vám přestal tento typ ubytování vyhovovat?
No, vlastně to mělo několik důvodů. Za prvé tento typ dovolených musíš koordinovat s mnoha okolnostmi - například musíš volno plánovat v rámci termínů, ve kterých je k dispozici nějaké slušné ubytování, dále musíš řešit dovolenou se zaměstnavatelem (což my v XARTu máme - jak víš - na pohodu ;)), taky musíš řešit, co si ještě můžeš a co už nemůžeš vzít s sebou…
Za druhé, co si budeme povídat, cena týdenní dovolené pro pět osob v hotelu s polopenzí rodinný rozpočet celkem vyčerpá…
A do třetice - lidi. Životní úroveň šla v posledních letech v celé Evropě nahoru, cestuje se hodně a díky masovému turismu už si málokde užiješ klid bez lidí - hotely u moře v červenci to určitě nebudou. Proto poslední roky jezdíme hlavně mimo sezónu na jih s autostanem, a to buď do kempů, anebo nadivoko.
V čem vidíš největší výhody tohoto způsobu cestování?
Pro mne osobně bylo nejzásadnější, že cestování s autostanem, případně s karavanem (ke srovnání obou způsobů se ještě dostanu) Ti dává obrovskou svobodu. Můžeš se soustředit prakticky jen na plánování cesty (myšleno itineráře nebo programu) - t.j. nejsi nijak závislá na termínech ubytovatelů. Můžeš si s sebou, pokud cestuješ větším autem (my používáme VAN Opel Vivaro Life s vestavbou od firmy Westfalia) vzít spoustu věcí, které - obzvláště pokud chceš plnohodnotně pracovat, vařit, aktivně odpočívat i spát - potřebuješ. To jsou pro mne obrovské benefity. Pokud k tomu všemu započítám úspory za hotely a jídlo a velkou svobodu při výběru trasy i míst k přespání (zejména při nomádství nadivoko), je to pro mne velmi atraktivní způsob, jak načerpat nové síly. De facto cesta je cíl - jen to neřešíme asi tak sebedestruktivně jako Kerouac. ;) Naopak, na tomto typu cestování mne hodně baví zdravé a vydatné snídaně, ranní běhání po pláži nebo večerní sklenička dobrého vína - posezení pod pergolou James Baroud 10 metrů od moře se zapadajícím sluncem na obzoru… to je prostě pohoda! Obrovskou výhodou je i flexibilita, v rámci které můžeš plánovat cestu v závislosti na počasí. Platím si velmi dobrou apku s poměrně přesnou předpovědí počasí v celé Evropě. Jakmile se někde objeví jasno a 25 °C, vyrážíme. Na většinu míst v Evropě dojedeš prakticky za 24 hodin.
Proč sis vybral právě značku James Baroud?
Začnu opět trošku obecně. Na počátku hledání naší rodinné cesty k vysněnému ideálu jsme zvažovali i obytný vůz nebo karavan. Abychom nešli zbrkle do nějakého rozhodnutí, které by nám později nevyhovovalo, půjčili jsme si na týden obytňák a projeli s ním pár cílů v Rakousku a Německu...
A jak to dopadlo?
Když do takového vybaveného vozu vlezeš poprvé, je to takový nádherný domeček na kolečkách. Ale velmi brzy začneš narážet na spousty omezení… Je to hlučné (zvlášť na začátku a konci - narážím na D1 ;)), je to velké (motat se v centru Mnichova, vyjet na Orlí hnízdo v Berchtesgadenu nebo couvat 200 m na parkovišti u zámku Neuschwanstein není prostě to pravé ořechové). Navíc dnešní velké karavany a obytné přívěsy už s romantikou cestování nemají moc společného!
Ideální varianta pro naše cestování, ke které jsme se postupně dopracovali, je naše „4+1“, jak s nadsázkou někdy říkám našemu cestovnímu autu s doplňky od James Baroud. T.j. relativně malé a nenápadné, ale zároveň rychle “nafukovací”, permanentně nachystané vrazit, energeticky soběstačné, pro 5 osob - takové vlastnosti má současné vybavení naší digitálně nomádské rodiny. Základem je, jak už jsem zmínil, VAN Opel Vivaro Life s obytnou vestavbou od německé firmy Westfalia - ta zahrnuje v naší verzi prakticky jen rozkládací postel pro dva dospělé a jedno dítě.
A teď k Baroudovi. Protože do naší rodiny přibyly dvě další děti a nejstarší dcera by už na výlet s rodiči bez vlastní postele nejela, potřebovali jsme nějak vyřešit spaní pro celou posádku. V té době už jsem se poohlížel po střešních stanech, jenže z dostupných značek, na které jsem narazil, mi ani jedna zcela úplně nevyhovovala. Byl jsem se dívat na italské stany Maggiolina, ale nějak mi to nesedělo otvírání stanů na „kliku“. Hledal jsem něco opravdu kvalitního a zároveň funkčního. Na výstavě FOR CARAVAN jsem narazil na společnost OP servis z Hradce Králové, za kterou stojí sympatičtí manželé Pátkovi. Pátkovi tehdy prostřednictvím své firmy OP servis, která se zabývá servisem a úpravou vozidel, čerstvě převzali výhradní české zastoupení portugalské rodinné firmy James Baroud vyrábějící střešní stany a doplňky pro cestování. A to mne hodně nadchlo. Otevírání pomocí hydraulických nosníků, větrání poháněné solárním panelem, unikátní systém zateplení, kvalitní matrace, rozměry postele odpovídající velkému „letišti“, … Co se mi na Baroudech taky hodně líbí, je možnost stan prosvětlit a v horku provětrat… to mají vyřešené neskutečně dobře. Až později jsem zjistil, že co se týče odolnosti (teplota, vítr), jde o nejlepší výrobek na trhu na světě. Autostan odolá údajně větru až 120 km/h (to jsme nezkoušeli ;)) a se zateplením není problém přespat i v teplotách okolo 0 °C. Tohle jsme vychytali i díky tomu, že jsem dokoupil kvalitní originální zateplovací kit - vpínací mezistěnu, která zvýší teplotu o cca 7 °C. Co se týče komfortní teploty, pokud je venku opravdu zima, mám do stanu vyvedenou odbočku z horkovzdušného vytápění z auta (bufík). Se synem jsme jednou spali v Rakousku v Baroudovi, kdy byla venkovní teplota –10 °C, a my jsme měli vevnitř celou noc konstantních 20 °C!!!
James Baroud navíc nabízí řadu doplňků - kromě dodatečného zateplení nebo odvětrávání matrace jde o různé úložné prostory. A kromě toho má i samostatný sortiment pergol, což je prakticky povinnost, pokud to myslíš s cestováním vážně.
A co rodina? Opravdu sdílí Tvé nadšení ze spaní na střeše?
Na první „testovací“ cestu jsme se před lety vydali do jednoho oblíbeného klidného kempu blízko Splitu, v termínu na přelomu října a listopadu. Neskutečně nám vyšlo počasí, v kempu jsme byli prakticky sami, 10 metrů od moře. Vzpomínám si, že jsme se doslova poprali, kdo bude „bydlet nahoře“ - ve stanu s výhledem na moře. Vidíš, už z toho skládám verše. :) Zkrátka... moc jsme si to tenkrát užili! Takže odpověď zní: ano sdílí, zejména děti jsou nadšené. Jinak ale standardně mladší dcera spí s námi dole a dvě starší děti (16 a 12 let) mají vlastní „pokoj“ v James Baroud GRAND RAID XL. Když vyrážím s kamarády ve čtyřech, dva spíme dole, dva nahoře, což je naprosto komfortní. Zdá se mi dokonce, že externí stan je pro více lidí v tomto smyslu lepší varianta než integrovaná zvedací střecha, což je řešení, které se v posledních letech objevuje u cestovních dodávek. James Baroud Ti de facto tím, že má samostatný vchod, poskytne mnohem více soukromí. Cenově je to naprosto nesrovnatelné.
Pochopila jsem, že kromě střešního stanu máš ještě další výrobky této značky...
Jasně. Prakticky po měsíci od nákupu stanu jsme si pořídili markýzu včetně bočních stěn, což nám na cestách tvoří obrovské zázemí (kuchyň, jídelna). Pokud je velmi teplo, markýzu používáme bez bočních stěn jako ochranu proti slunci, večer potom připneme boční stěny, případně ještě vytáhneme PB bombu s teplometem - a máme komfortní místnost s komfortní teplotou.
Co se týče velikosti, nejprve jsme měli markýzu o rozměrech 2 x 2,7 m, později začal OP servis nabízet i větší, o půl metru širší model, který nám nyní poskytuje více místa. A musím se přiznat, že aktuálně se velmi těším na novinku Falcon, kterou už mám objednanou! Jde o unikátní vějířovou markýzu. Pusť si, až budeš mít čas, tohle video, to je prostě bomba. Už se nemůžeme dočkat, až ji vyzkoušíme.
Abych popsal ale i zbytek naší výbavy - jako TIPY pro začínající digitální nomády - aktuálně využíváme tohle vybavení:
James Baroud:
- Střešní stan GRAND RAID XL
- Markýzu Falcon
- Druhou markýzu 250 x 270 cm
- Bočnice pro markýzu 250 x 270 cm
- Bočnice pro markýzu FALCON
- Izolační set
- Antikondenzační matraci
- Zavazadlový vak
- Moskytiéru pro markýzu FALCON
- Vstupní tunel
Sport, zábava:
- Nosič kol VeloSpace XT 938/939 + box na člun Thule BackSpace XT 9383
- Nafukovací člun Adventure M-360 s motorem Mercury F5 MH
- 2 x skládací kola Dahon Jhetstream P8
- 2 x rybářský prut
Elektrická část:
- Trakční baterie Olalitio LiFePO4 150 Ah
- Nabíječka trakční baterie Victron Energy 15A
- Nabíječka startovací baterie CTEK MXS5.0
- MPPT solární regulátor
- Bluetooth monitoring baterií Victron BMV 712 Smart
- Booster Büttner Elektronik, Lade-Booster MT-LB
- Měnič napětí Carspa P3000U-12 12 V/230 V + USB 3000 W čistá sinusovka
Sociální vybavení:
- Kompresorová autolednička Indel TB15
- Nezávislé horkovzdušné vytápění (bufík) Eberspächer AIRTRONIC D2
- Sprcha na propan-butan: Aquacube Logic
- Přenosný plynový ohřívač k láhvi PB BRI Meva 4,4 kW piezo
Kuchyň:
- Gril Tefal Optigrill+
- Dvouvařič na PB
- Sada nádobí pro kemping
- Kávovar na kapsle
Nábytek:
- 5 x křeslo Vango KRAKEN 2 OVERSIZED
- 2 x bambusový kempingový stůl
- 1 x kempingová skříňka Eurotrail Aubenas (spižírna)
- 1 x závěsná skříňka Brunner Hanky
Vybaveni pro práci:
- 2 x MacBook Pro
- 1 x iPAD PRO (slouží jako druhý monitor)
- Apple mouse + keyboard
- Skládací stojánek pro MacBook a iPad
Jak se Ti s věcmi od James Baroud manipuluje?
Naprosto bez problémů. Musíš samozřejmě dodržovat stanovený postup skládání a rozkládání, ale je to na pohodu. Rozbalení stanů a pergol nám zabere čistého času maximálně 30 minut. Balení samozřejmě trvá déle, ale to je dané tím, že nás cestuje obvykle 5 a máme spoustu věcí. Jediné, co je nepříjemné, je když v noci lije jako z konve a druhý ráno se přesouváme o kus dále. Při skládání stanu jsem párkrát obdržel vydatnou ranní spršku vody, která zůstává na střeše stanu v prostoru pro integrovaný přepravní vak. Tohle by mohli portugal guys from James Baroud ještě vychytat. ;)
A doporučil bys tyto výrobky s klidným svědomím i dalším?
Ano, 100%. V kempech býváme dost často středem pozornosti. ;) Několikrát se mi stalo, že přišel borec a konverzaci začal větou: „That's really the smartest solution I've ever seen!“
Pro koho se podle tebe autostany hodí?
Pro kohokoliv, pro rodiny s dětmi, které chtějí zažívat svobodu při cestování, pro digitální nomády, pro rybáře, pro surfaře, pro vášnivé vysokohorské turisty, pro milovníky poznávacího cestování. My jsme například opakovaně absolvovali cestu skrz naskrz Holandskem - každý den přespíš jinde, občas vyrazíš na člunu po kanálech... Na jedné z těchto cest jsme takhle dojeli do centra Rotterdamu nebo na ostrov Schiermonnikoog, kde jsme regulérně uvázli na mělčině při odlivu. Ale to je zase příběh na jiný rozhovor.
A jak na Tebe „dopadla“ koronavirová pandemie - nemáš už cestovatelský absťák?
To víš, že mám! Měli jsme naplánovanou 14denní pracovní dovolenou v jedné krásné zátoce na severu Španělska s přespáním na dvě noci u Ženevského jezera ‑ kde jsem byl loni v dubnu na dvě noci bez rodiny a slíbil jsem sám sobě, že projížďku na kole kolem jezera zopakuji i s rodinkou. Jenže člověk míní, život mění… víme, jak to dopadlo. Nicméně docela nedávno, když už bylo legální vypadnout v rámci pravidel mého oblíbeného portálu bezkempu.cz někam ven, vyrazil jsem s rodinou na víkend na ryby tady v Čechách... a taky to mělo obrovské kouzlo. S autostanem nakonec až tak nezáleží na tom, kam se vydáš, vždycky je to dobrodružství a romantika zároveň.